Home
Opakowania na alkohole – czym się charakteryzują i jakie wybrać?
Znane powiedzenie głosi, że najważniejsze jest to, co w środku, a nie na zewnątrz. Jest to bez wątpienia prawda, jednak nie da się ukryć, że jesteśmy wzrokowcami i często tak zwane pierwsze wrażanie decyduje, czy w ogóle zwrócimy uwagę na jakiś produkt i poświęcimy czas na jego dalsze poznawanie.
Stąd nie ulega wątpliwości, że to, w jakim opakowaniu trzymamy dany produkt, ma ogromne znaczenie. Marketingowcy już dawno zauważyli potencjał tkwiący w opakowaniach, które mogą skutecznie zachęcić potencjalnych klientów do zakupienia towaru, bądź przeciwnie – nieestetycznie wykonane, mogą go od tego odwieść.
Warto na chwilę nieco dłużej przyjrzeć się kwestii opakowań, aby być świadomym, jak wypływają one, często w sposób podświadomy, na nasze decyzje zakupowe.
Jaką rolę odgrywa opakowanie w wyborze produktu?
Psychologowie oraz badacze zachowani konsumpcyjnych już od dawna badają czynniki decydujące o tym, że człowiek w podczas zakupów wybiera jedne produkty, a inne odrzuca. Są oni zgodni co do tego, że ogromną rolę w tych procesach odgrywa kwestia tego, w jaki sposób produkty te są nam prezentowane w sklepach.
Zasada jest prosta – im ładniejsze, bardziej atrakcyjne wizualnie opakowanie, tym większa szansa, że klient zwróci uwagę na znajdujący się w nim produkt. Mimo bowiem, że konsumenci zdają sobie sprawę z tego, że kupują nie tyle pudełko, ile znajdującą się w nim rzecz, to działa tutaj głównie podświadomość – lubimy po prostu ładne rzeczy, które cieszą nasz wzrok.
Kiedy kupujemy produkt, fakt, że znajduje się on w estetycznym opakowaniu, powoduje, że podświadomie wzrasta dla nas jego wartość – sprawia on na nas wrażenie bardziej ekskluzywnego i wartościowego.
Z grubsza mówiąc, ta właściwość ludzkiego umysłu sprawia, że od lat specjaliści od reklamy przykładają tak dużą wagę do opakowań i całej szaty graficznej, która dotyczy danego produktu – naklejonych na niego etykiet oraz towarzyszących mu reklam. Dzisiaj już praktycznie każda – nie tylko duża – kampania produktowa posiada profesjonalnego grafika, który tworzy spójną i atrakcyjną koncepcję graficzną identyfikującą dany produkt. Kupujemy zmysłami – to mechanizm napędzający konsumpcję dóbr na całym świecie.
Czy opakowanie na wino musi być estetyczne?
Wśród rodzajów produktów, w których szczególnie zwraca się uwagę na kwestię opakowań jako niezwykle wartościowych pod kątem sprzedaży i identyfikacji marki, duże znaczenie mają alkohole. Każdy, kto choć raz świadomie przechadzał się między półkami z napojami wysokoprocentowymi w sklepie, na pewno zauważył ogromną różnorodność opakowań i etykiet zdobiących butelki.
Szczególnie ważne miejsce w branży opakowań zajmują wina, które często są wybierane jako podarunki na różnorodne okazje – urodziny, jubileusze czy inne ważne wydarzenia życiowe. Wówczas eleganckie, starannie wykonane pudełko oraz nosząca znamiona ekskluzywności etykieta sprawią, że butelka wina będzie prezentować się bardziej okazale i z pewnością ucieszy solenizanta.
Rodzaje opakowań na wino
Na rynku istnieją różne rodzaje pudełek na alkohole, odmiennych pod względem konstrukcji oraz elementów dekoracyjnych. Różnią się one także materiałem wykonania, wśród nich jednak zdecydowany prym wiodą opakowania tekturowe, gdyż pozwalają one na wdrożenie rozmaitych systemów zamykania i otwierania pudełka przy jego jednoczesnej trwałości i odporności na uszkodzenia. Pudełka tekturowe dają ponadto możliwość stosowania rozmaitych barw oraz technik zdobień.
Wśród najczęściej występujących na rynku tekturowych opakowań na wina wyróżnić można kilka ich typów. Wszystkie wymienione poniżej rodzaje pudełek znajdziemy w ofercie firmy Interpak, która od lat specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości opakowań, w tym opakowań na alkohole.
Problem z wyborem opakowania? Poproś o pomoc specjalistę!
Jak widać, elementów składających się na całość dobrze zaprojektowanego i wykonanego pudełka jest sporo. Jeśli czujemy się zagubieni w gąszczu różnorodnych wariantów opakowań, najlepiej udać się po poradę do specjalisty – osoby, która fachowo oceni nasze potrzeby i pomoże nam wybrać najlepszą dla nas opcję.
W Vineo osobą taką jest Michał, który, bazując na swym wieloletnim doświadczeniu, z chęcią Państwu pomoże i doradzi w kwestii w wyboru najlepszego opakowania do wina. Można skontaktować się z nim pod numerem: 601 336 132.
Opakowanie na wino – etapy powstawania
Wytwarzanie opakowań na alkohol nie jest tak prostą sprawą, jak mogłoby się wydawać. Wymaga bowiem połączenia kwestii funkcjonalnych i ergonomicznych z atrakcyjnym, zachęcającym designem. Pudełko powinno być ponadto wykonane w sposób staranny – tak, aby mogło przechowywać niejednokrotnie ciężkie butelki bez ryzyka, że ze względu na słabą konstrukcję trunek ulegnie uszkodzeniu lub potłuczeniu.
Wykonywanie opakowań na alkohole składa się z kilku równie ważnych etapów, takich jak:
1. Konstrukcja pudełka – jest to w zasadzie kluczowy element przygotowywania opakowania – odpowiednia konstrukcja pudełka stanowi jego szkielet, pozwalający mu na przechowywanie trunku o określonym ciężarze.
2. Wybór odpowiedniego materiału – na rynku możemy znaleźć rozmaite rodzaje tektury, różniące się od siebie gramaturą, typem czy sposobem wykonania. W zależności od tego, co chcemy uzyskać, możemy wybierać spośród różnorodnych typów tego materiału.
3. Wybór kolorystyki i faktury – jest to część procesu produkcyjnego, który w głównej mierze wpływa na to, jak pudełko będzie wyglądać w fazie końcowej. Na tym etapie decydujemy o wyborze okleiny opakowania – możemy wybrać jej kolor oraz fakturę. Obecnie producenci oferują ogromną wręcz gamę rozmaitych barw oraz deseni, od naszej fantazji zależy więc, na jaki wariant się zdecydujemy. Oprócz okleiny zewnętrznej, pokrywającej wierzch opakowania, możemy zdecydować się także na okleinę wewnętrzną – niejako wyściela ona wnętrze pudełka, co wpływa na doznania estetyczne podczas jego otwierania.
4. Stosowanie technik wykończenia i uszlachetniania – obecne technologie poligraficzne i produkcyjne pozwalają na uzyskanie niezwykle efektownych dekoracji na powierzchni opakowań. Umożliwiają to rozmaite techniki wykończenia, spośród których zdecydowanie najbardziej popularne są tłoczenie na sucho, hot stamping, czyli złocenia oraz pokrywanie wybranych elementów pudełka błyszczącym lakierem UV. Dzięki tym metodom można niewielkim kosztem uzyskać niezwykle atrakcyjne elementy dekoracyjne, które podniosą atrakcyjność wizualną naszego opakowania.
Opakowania na wina i alkohole – podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że w dzisiejszych czasach to wzrok jest głównym zmysłem, na podstawie którego podejmujemy mniejsze i większe decyzje zakupowe. Szczególną rolę bodźce wzrokowe odgrywają podczas zakupu różnorodnych alkoholi – win oraz innych wykwintnych trunków, takich jak whisky czy gin. To, jaką etykietę będzie miała butelka oraz w jakie pudełko zastanie zapakowana, tworzy jej wartość w równym stopniu jak jej zawartość.
Na to, jak duże znaczenie w przypadku alkoholi mają opakowania i etykiety, wpływa też fakt, że osobami doceniającymi wysokiej jakości trunki są zwykle ludzie wyczuleni na wszelkie przejawy artyzmu i piękna. Warto zatem postarać się, by wszelkie elementy budujące wizualnie całość podnosiły walory estetyczne i prestiż alkoholu.